site traffic analytics

Europa redescoperă “roata”

 

Editor Anne-Mary NechitaEditorial de Anne-Mary Nechita

 

La fiecare trei – patru ani apare câte un scenariu care demoralizează lumea de travel. Ianuarie 2010 avea să aducă în prim plan conflicte între  American Airlines şi GDS-ul Sabre, apoi între American Airlines şi triada  Orbitz, Travelport & Expedia -  extrem de mediatizate, şi care pentru specialişti avea să prefigureze ceea ce Douglas Quinby, analist al respectabilei PhoCusWright, numea «Companiile aeriene împotriva întregii lumi».  

Mulţi s-au îndoit de veridicitatea predicţiei lui Quinby, considerând cazul AA unul singular şi fără impact în afara continentului american, uitând constient sau nu de încercările de monopol din partea unor companii aeriene europene care nu de puţine ori le-au adus în faţa Consiliului European al Concurenţei.  Cele mai optimiste au fost GDS-urile, care, ani de zile, implicate în dezvoltarea tehnologiei pentru turism şi a soluţiilor comerciale în sprijinul schimbărilor in distribuţia companiilor aeriene nu s-au gândit niciodată că alimentează un monstru ce va muşca mâna care le-a hrănit. La fel de pozitive, agenţiile de turism offline şi online au considerat imposibil ca partenerii lor, companiile aeriene, stimulaţi de avântul şi succesul serviciilor auxiliare să poată opera la sol servicii de travel, pe motiv că nu ar dispune de infrastructura şi expertiza necesară conceperii şi coordonării unor asemenea programe.

Criza accentuată demonstrează, însă, că socoteala de acasă nu se prea potriveşte cu cea de la faţa locului. Cu un profit net afectat sever (potrivit rapoartelor şi previziunilor IATA) de preţul combustibilului, veşnic în creştere, de taxele de aeroport mărite nejustificat şi, mai nou, de spectrul taxelor pentru emisiile de carbon, companiile aeriene sunt gata de orice pentru bani.

Primele sacrificate vor fi GDS-urile, care, prinse între companiile aeriene de care depind şi agenţiile de turism de care au nevoie, vor slăbi treptat. Unele se vor adapta noilor condiţii, altele vor ajunge nu atat să dispară prin falimentare, ci să se subordoneze prin absorbţie companiilor aeriene care vor fi dispuse (interesate) să le ofere preţul corect. Pe firul logic vor urma să fie « eliminate » agenţiile de turism « partenere », deja bine controlate printr-o afiliere IATA rigidă şi nepopulară. În locul lor vor fi favorizate francizele (ex. Lufthansa City Center) şi înfiinţarea propriilor agenţii de turism (ex. British Airways Holidays Ltd., creată în iunie 2009). Se va consolida astfel un monopol asupra operaţiunilor de ticketing care, dacă în primă fază îl va atrage pe pasagerul direct prin tarife preferenţiale şi programe de fidelizare, pe termen lung il va determina să îşi restrângă călătoriile intercontinentale, iar pentru cele regionale să recurgă la mijloacele de transport tradiţionale.

Ce pot face agenţiile de turism din România pentru a ieşi cu bine din situaţia creată, în condiţiile în care boicotarea companiilor aeriene, începută în decembrie 2011, nu le va ajuta cu nimic ? Ar putea urma exemplul colegilor europeni care sunt tentaţi să se reîntoarca la tradiţional. Situaţia a fost deja anticipată în Europa, guvernele unor state precum Franţa, Germania şi Suedia începând să ia din ce în ce mai des în considerare călătoriile cu trenul şi autocarul ca alternative de politică publică preferată!

 



Adaugata pe : 17 / 02 / 2012.




← Înapoi





nici un comentariu

*Toate campurile de mai jos sunt obligatorii





Booking Bucharest
Evensys Top Hotel
Corali Holidays
Destinatii.eu
Paradis Vacante de Vis
Agentia Mos Craciun
Hotelul Roman Plaza
Hanul Ancutei
Rent a car
Alltur
Chicco
Romania
Domeniile Ostrov
Max Holidays