site traffic analytics

Agentiile de turism nu pot include in mod automat asigurarea de calatorie in pretul de vanzare a biletelor de avion

Aeroportul Malpensa MilanoRegulamentul nr. 1008/20081 urmareste sa asigure o transparenta sporita in privinta tarifelor zborurilor cu plecare de pe teritoriul Uniunii Europene. Regulamentul impune vanzatorilor de bilete sa indice intotdeauna ``pretul final`` care cuprinde tariful aplicabil, precum si toate tarifele, impunerile, tarifele suplimentare si alte comisioane aplicabile, care nu pot fi evitate si sunt previzibile in momentul publicarii. Serviciile suplimentare, cunoscute sub denumirea de ``suplimente de pret optionale``, trebuie comunicate in mod clar la inceputul oricarui proces de rezervare, iar acceptarea lor de catre client se face pe baza alegerii acestuia.

ebookers.com Deutschland gestioneaza un portal online de calatorii prin intermediul caruia comercializeaza bilete de avion. In cazul in care, in cursul procesului de rezervare, clientul alege un anumit zbor, in partea din dreapta sus a paginii de internet, sub titlul ``Costurile dumneavoastra reale de calatorie``, apare o prezentare a costurilor. Aceasta prezentare include, pe langa tariful zborului, un cuantum pentru ``taxe si comisioane``, precum si pozitia suplimentara ``asigurare pentru anularea calatoriei``. Ulterior este specificat ``pretul global al calatoriei``. La sfarsitul paginii, clientului i se atrage atentia asupra modului in care poate refuza asigurarea . La finalizarea rezervarii, pretul global trebuie platit de client catre ebookers.com, care ulterior achita companiei aeriene in cauza pretul zborului, iar societatii de asigurari, pretul asigurarii, transferand de asemenea taxele si comisioanele autoritatilor competente. Societatea de asigurari este o entitate distincta, din punct de vedere juridic si economic, de compania aeriana. O asociatie germana pentru protectia consumatorilor a chemat ebookers.com in judecata in fata instantelor germane, contestand practica acesteia din urma de includere automata a asigurarii de calatorie in pretul zborului. In acest context, Oberlandesgericht KA¶ln (Curtea de Apel din KA¶ln) a intrebat Curtea daca asemenea servicii oferite de terti si al caror cost este solicitat clientului de societatea care comercializeaza zborul impreuna cu tariful zborului, ca parte a unui pret global, constituie ``suplimente de pret optionale``, astfel incat sa fie necesar ca acestea sa fie oferite pe baza alegerii clientului.

In concluziile prezentate astazi, avocatul general JAˇn MazAˇk subliniaza ca, pentru ca obiectivul regulamentului de a permite clientilor sa compare efectiv preturile zborurilor sa fie atins, pretul final comunicat consumatorului trebuie sa se refere la un serviciu similar si trebuie sa cuprinda, in masura in care este posibil, elemente constitutive ale pretului similare. Prin faptul ca se impune ca elementele de pret care nu pot fi evitate si sunt previzibile sa fie incluse in pretul final, clientul este informat in mod precis cu privire la costurile reale ale zborului de la punctul A la punctul B si este in masura sa compare preturile diferitelor companii aeriene sau diversilor vanzatori de bilete. In schimb, ``suplimentele de pret`` nu pot sa fie considerate ca facand parte din ``pretul final`` in vederea efectuarii comparatiei intre preturi . Ele sunt prin definitie optionale, ``suplimente`` pe care clientul poate sa aleaga sa le accepte sau sa nu le accepte. In cazul in care astfel de suplimente optionale ar fi considerate ca facand parte din pretul final, principiul acordarii posibilitatii de a compara aceste preturi ar fi in realitate compromis intrucat preturile ar putea sa se refere la o gama foarte variata de servicii. Cu toate acestea, avocatul general considera ca cerinta ca suplimentele de pret optionale trebuie sa faca obiectul alegerii clientului (``opt-in``), care este diferita de optiunea de excludere voluntara (``opt-out``), urmareste un obiectiv diferit de cel de garantare a posibilitatii de comparare a preturilor, si anume protectia consumatorilor. Ea previne riscul de determinare a consumatorilor sa achizitioneze si sa plateasca, cu ocazia rezervarii unui zbor, servicii suplimentare care nu sunt necesare, cu exceptia situatiei in care acestia aleg in mod activ si expres sa accepte astfel de oferte suplimentare si preturile care trebuie sa fie platite pentru acestea. Pentru a atinge acest obiectiv, avocatul general MazAˇk concluzioneaza ca pretul pentru un serviciu, cum ar fi incheierea unei asigurari de calatorie, atunci cand aceasta este oferita si este rezervata in legatura cu un zbor, trebuie sa fie inclusa in notiunea de ``suplimente de pret optionale``. Ele ar trebui, ca atare, sa faca obiectul unei alegeri a clientului. In sfarsit, avocatul general MazAˇk sustine ca imprejurarea ca asemenea servicii sunt oferite de terti nu prezinta nicio relevanta. Ar fi contrar obiectivului de a proteja consumatorul ca aceasta protectie sa depinda de imprejurarea daca serviciul optional provine de la o companie aeriana sau de la o societate distincta din punct de vedere juridic de aceasta ori de imprejurarea daca acest serviciu face sau nu face parte in sens strict dintr-un contract de servicii aeriene. In opinia sa, aspectul esential nu este faptul ca suplimentul de pret respectiv provine de la o companie aeriana sau de la o agentie aflata in legatura cu aceasta sau ca este platit, in sens strict, drept contraprestatie pentru servicii aeriene, ci mai curand faptul ca serviciul optional si pretul acestuia sunt oferite in legatura cu un serviciu aerian/zbor si ca pot fi rezervate in cadrul aceluiasi proces. Prin urmare, avocatul general concluzioneaza ca servicii precum asigurarea de calatorie oferite cu ocazia rezervarii unui zbor trebuie sa fie prezentate clientului sub forma posibilitatii de alegere, indiferent de imprejurarea ca serviciul respectiv este oferit de un tert .

Concluziile avocatului general in cauza C-112/11 ebookers.com Deutschland mbH/Bundesverband
der Verbraucherzentralen und VerbraucherverbA¤nde - Verbraucherzentrale Bundesverband eV


1 Regulamentul (CE) nr. 1008/2008 al Parlamentului European si al Consiliului din 24 septembrie 2008 privind normele comune pentru operarea serviciilor aeriene in Comunitate (reformare) (JO 2008 L 293, p. 3).

Sursa: euroavocatura.ro



Adaugata pe : 03 / 03 / 2012.




← Înapoi





nici un comentariu

*Toate campurile de mai jos sunt obligatorii





Booking Bucharest
Evensys Top Hotel
Corali Holidays
Destinatii.eu
Paradis Vacante de Vis
Agentia Mos Craciun
Hotelul Roman Plaza
Hanul Ancutei
Rent a car
Alltur
Chicco
Romania
Domeniile Ostrov
Max Holidays