site traffic analytics

Robert Komartin, Amadeus: « Nu poţi fi lider fără a avea un fundament real în ceea ce oferi tu ca tehnologie »

Interviu Robert Komartin Amadeus RomaniaInterviu cu Robert Komartin, director general Amadeus România

Cu o experienţă în management de peste 18 ani, Robert Komartin a deţinut poziţii cheie, de middle şi top management pe partea de IT şi tehnologii, la companii de prestigiu precum TAROM, Softelligence, SIVECO Romania, LLP Group, Microsoft South East Europe, Oracle Romania, Wizrom Software şi KPMG Romania. Directorul general Amadeus deţine un doctorat în economie, precum şi titluri de master/MBA în IT, sistemele de management al informaţiei şi dreptul afacerilor.

- Amadeus a fost şi rămâne lider de piaţă în România, ca GDS. Cum a reuşit Amadeus să se menţină drept lider în ultimii ani, în care schimbările şi provocările economice şi tehnologice sunt mai acerbe ca oricând?

- Cred sincer că, dincolo de imagine, dincolo de strategiile de imagine, dacă Amadeus e lider, a ajuns în această poziţie datorită calităţii tehnologiei, pentru că nu poţi să vinzi orice şi lumea să te creadă. Nu poţi fi lider fără a avea un fundament real în ceea ce oferi tu ca tehnologie. Trebuie să vorbim de ceea ce avem, de ceea ce dorim să avem şi în ce măsură ceea ce aducem noi este relevant pentru piaţa de aici. Challenge-ul într-o corporaţie globală este acela de a nu pierde cuplarea cu pieţele locale. Poţi să fii extrem de creativ, dar rămâne de văzut în ce măsură tehnologiile oferite sunt relevante.

« Tehnologia pentru travel a fost asemeni meteoritului din cazul dinozaurilor, şi a provocat schimbarea »


- Cititorii noştri s-au schimbat, sunt din ce în ce mai tineri şi preocupaţi din ce în ce mai mult de tehnologie, aşa că informaţiile furnizate de dumneavoastră vor fi, cu siguranţă, apreciate…Interviu Robert Komartin Amadeus Romania

- Este o generaţie “digital born”, ca să mă exprim aşa. Văd şi eu la proprii copii. În acest context, noţiunea de lider de piaţă este mai puţin relevantă decât relaţia pe care o avem cu clienţii noştri. Industria de travel trece prin schimbări absolut dramatice. Este o schimbare de ecosistem aproape totală. Într-un deceniu au apărut jucători care nu existau şi care astăzi sunt “the big boys” ai pieţei. Lăsăm la o parte Statele Unite sau Germania, şi ne uităm aici, în România. Până de curând, aceşti jucători nu erau consideraţi ca făcând parte din industria de travel, iar astăzi ei sunt cei care fac regulile pe piaţă, ca mărime, ca dinamică de creştere. Amadeus încearcă să îşi ajute clienţii să beneficieze cât mai mult de upside-ul trendului acesta de schimbare, şi asta pentru că în orice proces de schimbare există “winners and loosers”. Ca şi în cazul extincţiei dinozaurilor: unii s-au adaptat, şi trăiesc şi astăzi, iar alţii au devenit simple oase într-un muzeu. Tehnologia pentru travel a fost asemeni meteoritului din cazul dinozaurilor, şi a provocat schimbarea. Startul l-a dat apariţia Internetului, dar după aceea au apărut şi alte lucruri. Chiar motto-ul curent al Amadeus  - “Shaping the future of travel” - este legat de acest aspect. Încercăm, aşadar, să ne ajutăm clienţii să beneficieze de schimbare şi, cumva, să şi modelăm maniera în care industria evoluează. Leadership-ul provine din confirmarea de către clienţi a acestui rol. Nu-ţi dă nimeni bani să fii lider de piaţă pentru că aşa vrea el. Trebuie să ai un beneficiu net pentru clienţi, să contribui la businessul lor, trebuie ca în urma acestei interacţiuni ei să fie lideri de piaţă. Dacă clienţii noştri n-ar fi liderii pieţei turistice, nici Amadeus n-ar putea fi lider de piaţă. Şi la noi se aplică principiul lui Paretto, 80-20. Probabil că 20% din ceea ce facem azi vor aduce 80% din rezultate. Din păcate nu ştim care 20% şi atunci trebuie să încercăm o serie de direcţii, iar viitorul ne va spune care
anume este cea de succes.

- Am observat, în mod special, că Amadeus, cu toată evoluţia tehnologică remarcabilă, nu s-a virtualizat integral. A mers mult pe evenimente, întâlniri face-to-face cu agenţii, cursuri diverse…

- Este o combinaţie, desigur. Au apărut instrumente virtuale, de interacţiune. Există un site de suport, virtual. Există un repository de date, de know-how, şi el virtual. Dar chiar credem în contactul real cu piaţa. Avem echipă de suport aici, cu mulţi, mulţi ani de experienţă pe gama noastră de produse. Avem o serie de evenimente directe şi de vânzări. Încercăm să le împletim cumva, pentru că nu poţi să predici virtuţile e-commerce-ului şi tu să nu faci asta. Pe de altă parte e foarte importantă interacţiunea cu problemele reale ale clientului. Să postezi ceva anonim pe un site, şi să aştepti tot anonim, nu e întotdeauna o chestiune benefică.
 
- Din ce ştim, Amadeus s-a orientat puternic, în ultima vreme, pe segmentele B2C dar şi corporate, prin ePower, respectiv prin soluţii de self booking tools, gen eTravel Manager. Ce amănunte ne puteţi oferi privind cele două ţinte noi?

- Mai degrabă ar trebui spus că Amadeus s-a orientat B2B2C. De ce? Pentru că Amadeus propriu-zis nu merge în zona de consumer. Noi nu avem o interfaţă directă către consumator. Oferim un instrument către agenţiile de turism, să intre în zona de online şi să li se faciliteze accesul către B2C online, în mediul virtual. Şi aceasta este suita ePower - o colecţie de produse care se adresează scopului acesta. O au deja în România în exploatare, de la variantele entry ale produsului, agenţii mici, care fac primii paşi în online, până la cei mai mari jucători din România. Realmente, cea mai mare agenţie online din România foloseşte ePower, dar produsul cel mai avansat al suitei. Pe partea cealaltă, mai există o variantă de trecere în virtual, şi anume oferirea direct către corporaţii a instrumentului de search and book, prin aşa numitele self booking tools.
eTravel Manager nu este singurul produs. Recent Amadeus a mai achiziţionat unul, Cytric, de la i :FAO, un produs utilizat de corporaţii de talie mare. OMV îl foloseşte pe plan global, ca să dau un exemplu. Acesta facilitează munca Travel Managerului. Nu ne substituim nici Travel Managerului şi nici agenţiei de turism. Soluţia aceasta fluidizează şi transparentizează regulile din corporaţie, le face disponibile şi permite search and book, îl eliberează pe Travel Manager de activitatea de a suna, căuta, reveni asupra căutarii etc., îl lasă cu gestiunea politicilor de travel ale companiei. Acest instrument asigură un fel de punte, de liant.

O companie care vrea să fie lider nu poate folosi produse doar din cutie

- Putem spune, în ziua de azi, că dacă tehnologie nu e, nimic nu e… Dacă pe partea de hardware s-au făcut paşi uriaşi în ultimii 10-20 de ani, acum este din ce în ce mai importantă dezvoltarea software-ului. Marc Andreessen scria, acum 4 ani, un articol interesant, devenit “best seller” – Why Software Is Eating The World, în care arăta că orice business este dominat în prezent de industria de software. Clientul final îşi face aranjamentele de călătorie, de asemenea, din ce în ce mai mult pe internet, folosind diverse soft-uri. Putem vorbi, în prezent, de Traveltainment, o interesantă sintagmă dar şi un grup care a fost preluat de Amadeus. În ce constă implicarea Amadeus pe partea de leisure?

Interviu Robert Komartin Amadeus Romania- Există multe studii care constată amestecul din ce în ce mai pronunţat dintre business travel şi leisure, apărând aşa numitul « bleisure ». 70-80% dintre cei care călătoresc în scop de afaceri extind cu travel în interes personal. În acest sens, instrumentele de corporate trebuie să ofere şi aceste facilităţi. Mai mult, şi zona de leisure a devenit o zonă de mare interes pentru Amadeus. Şi aici decât să inventăm roata şi apa caldă, a fost achiziţionat acest producător, acest produs, până la urmă Traveltainment reprezintă brandul global al soluţiei, care este tot un site de e-commerce ce permite automatizarea procesului tipic de împachetare al touroperatorului. Adică, procesul este consumator de nervi, de timp, presupune oameni cu multă experienţă ca să poţi face un pachet şi atrăgător, şi la un preţ convenabil. Tehnologia aceasta oferă două avantaje: dynamic packaging - ştie să facă împachetare dinamică pe avion, cu hotel, cu transferuri, cu asigurare de călătorie; şi opacizează preţurile. Posibilitatea de a opaciza preţul are o mare valoare într-o lume în care fiecare se uită la ultimul cent. Face comparaţia dificilă, oferind valoare atât agenţiei de turism cât şi clientului final. Toolul acesta este foarte bine primit încă de acum câţiva ani, şi provine din lumea germană, dar proiecte semnificative avem de abia de anul trecut. Avem agenţii mari care decid să încorporeze produsul în fluxurile lor principale. Şi aici aş avea de făcut un comentariu, o notă valabilă pentru toate produsele Amadeus, care reflectă cumva trendurile din turism şi tehnologie: pentru toate produsele oferim câte o versiune în care accesul la respectivele date şi funcţionalităţi se face programatic, adică fără intervenţia unui operator uman, ci printr-o legătură de tip program - la - program, Webservices, API-uri, etc.. N-aş vrea să devin excesiv de tehnic. Ideea este că o agenţie mare aproape întotdeauna are propriile aplicaţii. Noi putem oferi doar “mufa”. Nu o încurcăm cu încă o interfaţă. Îi dăm conectorul şi îi spunem: « Cumperi asta, şi vei avea acces la toate facilităţile de tip dynamic packaging, de opaque pricing. Doar trimite programul tău o cerere şi primeşte răspuns. » Şi aceasta e valabilă şi la ePower - există ePower Webservices -, şi la Traveltainment, există Traveltainment XML. Deci toate produsele pentru “big boys” le dăm sub formă de conectori. Şi, după mine, aceasta e o mare componentă a viitorului. O companie care vrea să fie lider nu poate folosi produse doar din cutie. Dacă foloseşti produse din cutie, standard, eşti în cutie standard cu ceilalţi. Ca să fii lider trebuie să te diferenţiezi. Trebuie să ai procese proprii, reguli proprii. În acelaşi timp, trebuie să fii conectat la restul lumii. Noi oferim conectivitatea, sursele de date, şi ei îşi crează diferenţierea pornind de la acestea. Acesta este unul dintre procesele definitorii pentru viitorul lui Amadeus. Procesarea exclusiv umană este prea lentă (sau prea consumatoare de resurse) pentru cei care vor să facă milioane de bookinguri pe an.

- Ce alte servicii oferă Amadeus, pe lângă rezervările pentru bilete de avion, prin care este cel mai cunoscut? Din ce ştim, după hoteluri, Amadeus are integrate şi servicii de rent a car, taxi sau transport feroviar...

- Aplicaţiile nu sunt totul. În lumea distribuţiei esential este contentul. Mai bine spus, esenţial este contentul, şi apoi aplicaţiile. Pornind de la zona de air, Amadeus este într-un efort de diversificare masiv în termeni de costuri, de a adăuga atât content de air, care tradiţional nu a fost disponibil, cât Interviu Robert Komartin Amadeus Romaniaşi content de non air - aproape orice fel de content imaginabil - de la hoteluri, inclusiv prin integrarea integratorilor. De anul acesta avem un produs nou - Hotel Multisource - care integrează toţi integratorii mari, şi îi vezi pe toţi într-o interfaţă unitară. Tot ceea ce înseamnă car rental, tren, tren chiar în varianta de transport multimodal. Există aplicaţii în care oferta este şi de tren, dar dacă găseşte o ofertă de airline low cost, pe aceeaşi rută ca şi trenul, îţi oferă şi low cost ca alternativă.

- Ştim că aţi început o colaborare şi cu CFR în acest sens…

- În aplicaţia despre care vorbeam, Content Rail, există şi orarul CFR. Din motive de format al biletului, nu suntem încă în faza în care să putem emite. Există dificultăţi cu mai multe căi ferate europene, deci nu ţine numai de România. Din nefericire lumea căilor ferate nu are o IATA. Şi ca atare, o bună parte din căile ferate naţionale emit bilete pe print. Nu există o trecere pe e-ticket. Ca să emitem ar presupune stoc de bilete, responsabilitate uriaşă. Cam cum era pe vremuri cu liniile aeriene. N-am găsit (încă) nici agenţiile de turism care să vrea să ia stoc de bilete, şi atunci rezervarea propriu zisă se face în continuare offline. Există şi căi ferate europene care admit e-ticketing, şi acolo chiar se emite electronic. În rest, tot ce vă puteţi imagina. Dorinţa noastră e să putem asigura distribuţie door-to-door, iar omul să poată vedea toată călătoria sub un cod de rezervare unic. Şi asta ne duce către lumea “mobile”. Amadeus oferă aplicaţii mobile, din care poţi să-ţi vezi întregul ciclu al călătoriei, cu alerte, cu modificări de Gate, cu tot ce trebuie.

- Referitor la servicii, ce anume nu oferiţi încă: autocare de linie, transport maritim?

- Încă nu ne ocupăm de autocare, pentru că vorbim de un mediu foarte fragmentat şi sunt companii mici, dar avem ferry şi, de asemenea, cruise.  Efortul Amadeus de a include low costurile este global. Blue Air este pentru noi o imensă bucurie!

- Cum priviţi integrarea companiilor aeriene low cost în sistemul Amadeus? Ce avantaje vor aduce acestea atât touroperatorilor, cât şi clienţilor finali? Din ce ştim, Blue Air este deja în platforma Amadeus.


- Blue Air este pentru noi o imensă bucurie! Îi doream de mult timp în sistemul Amadeus şi acum sunt full în Amadeus. Este distribuţie completă a întregii lor oferte şi sperăm ca în termen de un an să se vada şi rezultatele. Efortul Amadeus de a include low costurile este global. Avem inclusiv produse care vizează integrarea fie şi parţial a unor low costuri. Este ceea ce se cheamă Light Ticketing, pentru Ryanair, pentru easyJet, unde singura diferenţă faţă de o companie de linie este că trebuie plătit cu cardul la momentul rezervării. Dar agentul de turism foloseşte aplicaţia Amadeus. Nu trebuie să se mai ducă pe site-ul lor. Că tot vorbim de linii aeriene, trebuie menţionat, totuşi, că distribuţia prin Amadeus este doar o jumătate a poveştii. Amadeus are cealaltă jumătate a afacerii în zona de soluţii IT. Efectiv IT pentru provideri. Acestea sunt cele două pieţe: prima e distribuţia, a doua e de IT pentru provideri. Suntem lideri, la fel de incontestabili ca şi în piaţa de GDS, şi în zona de soluţii pentru linii aeriene, în ceea ce se cheamă PSS (Passengers Service System). Suita Amadeus Altea e folosită de câteva sute de companii aeriene din lume, inclusiv Tarom, dar şi Air France - KLM,  Lufthansa etc. În plus, acum câteva luni Amadeus a anunţat achiziţionarea Navitaire, care este jucătorul dominant al sistemelor PSS pentru low cost. Întâmplător sau nu, Blue Air foloseşte Navitaire. Cu această achiziţie, zona de service către companii aeriene este completă. Uitându-ne către viitor, Amadeus a început diversificarea către ceilalţi jucători ai industriei de travel. Există disponibile în acest moment soluţii pentru airports, ground handling, care asigură gestiunea proceselor celorlalţi jucători. În România, rolul nostru este în proporţie de 95% în zona de distribuţie. Prin prisma rolului pe care l-am avut la TAROM, joc un rol de “ambasador” aici, local, către TAROM şi Blue Air, dar nu cu o implicare atât de directă. Aria aceasta este critică pentru succesul Amadeus în viitor, inclusiv în sectorul de distribuţie. Atunci când ai zona de soluţii ale providerilor, şi viaţa ta ca distribuitor devine mai uşoară.

- Care sunt noile direcţii strategice ale Amadeus pe plan global? Dar pe plan naţional?


- Cred că am răspuns deja la celelalte întrebări. Vizăm o acoperire mai largă a conţinutului, acces programatic la conţinuturi, extindere a zonei de soluţii IT către ceilalţi furnizori majori ai industriei, dar, în zona noastră de core business, Amadeus Selling Platform, tocmai suntem în proces de migrare către noua platformă, Next Generation a Amadeus Selling Platform, care se numeşte Sell Connect. E o variantă web ultramodernă, ultra eficientă. Este o schimbare majoră în istoria de Interviu Robert Komartin Amadeus Romaniaaproape 20 ani a Amadeus. Au mai fost doar două schimbări ca aceasta. Generaţia nouă de produs va putea fi folosit şi pe tabletă, şi pe mobil, va şti şi “limbi străine”. Partea aceasta cu “limbi străine” nouă ne-a plăcut tare mult. E o zonă care se cheamă cryptic magic. El are o interfaţă grafică, cu clipuri, cu mousuri, dar pentru operatorii care ştiu comenzile, celebrele crypturi ale Amadeus, există posibilitatea traducerii reciproce. E un efort. Dacă există operatori care cunosc crypticul de la competitorii noştri, îl pot introduce iar sistemul îl va traduce în cryptic Amadeus. Anul viitor va fi pentru noi anul migrării către această platformă.

- Amadeus este şi un important furnizor global de date statistice şi tendinţe. Vă rugăm să intraţi în amănunte şi să ne spuneţi care sunt modalităţile partenerilor Amadeus de a intra în posesia acestor informaţii şi în ce măsură aceste date pot sprijini business-urile lor.

- Da, tradiţional Amadeus furnizează aceste date, datorită a ceea ce poate că este cel mai mare travel depository data din lume. Vorbim de o colecţie de date de ordinul petabytes-ilor, ceea ce e... ei bine, foarte, foarte mult! Destul de recent, Amadeus a introdus un nou produs, denumit iniţial Travel Intelligence. Acum i se spune Agency Insight. E un produs care grafic, managerial, oferă analize referitoare la activităţile de search şi booking într-un anumit teritoriu, România de exemplu, pe perioade, pe perechi origin - destination, pe linii aeriene, la nivelul pieţei, la nivelul utilizatorului agenţie de turism şi chiar în comparaţie cu agenţiile competitoare. Sistemul acesta ştie să răspundă la întrebări de genul : « Care sunt cele mai căutate 10 destinaţii cu plecare de pe Otopeni, în perioada 1 iunie - 30 septembrie? », « Cum variază preţul pe ruta Bucureşti - Paris Charles de Gaulles, şi retur ? »,  şi « Cum variază preţul înainte de data când se face rezervarea? », « Cu ce preţuri am reuşit eu să fac rezervarea, şi ce preţuri au competitorii mei? » etc. Datele sunt actualizate la zi întotdeauna.

- Dacă ar fi să recomandaţi Amadeus unui touroperator care încă nu a semnat un parteneriat cu un GDS, cum l-aţi convinge în câteva propoziţii?

- Dintotdeauna Amadeus a oferit cele mai bune instrumente de lucru pentru agenţiile de turism mari şi mici, atât în termen de beneficii de business, de funcţionalităţi şi disponibilitate, cât şi cel mai larg content de care agenţiile au nevoie. În rest, este alegerea fiecărei agenţii cum doreşte să se poziţioneze. Amadeus nu e singur pe lume. Este la fel ca în industria auto: nu există o singură marcă. Fiecare companie se poziţionează pe un anumit segment. Dacă cineva are nevoie la el, la firmă, de Dacia, ei bine, este o marcă extraordinară. Dar dacă doreşte un Mercedes… e altă performanţă. Din punctul acesta de vedere, Amadeus a fost întotdeauna un provider premium al industriei, şi tot asta dorim să facem şi pe viitor. 

Rămânerea în centrul reţelei va fi pentru Amadeus challenge-ul următorilor 10 ani

- Veniţi din domeniul industriei IT, iar în prezent, în calitatea pe care o deţineţi la Amadeus, conduceţi una din cele mai influente entităţi din lumea turismului. Ca expert, ce noi provocări tehnologice credeţi că vor apărea în domeniul turismului şi nu numai, în următorii ani ?


- Provocări tehnologice sunt multe. Această transformare abia a început, ca să spun aşa. De abia de acum înainte o să fie interesant. Se vor întâmpla multe în viitor, inclusiv în travel. Mi-am notat patru puncte de la care SF-ul de abia începe: Internet of things, şi anume tendinţa ca totul să devină conectat la Internet. Am văzut un studiu de la Gartner potrivit căruia, până în 2018, vor exista dispozitive conectate la Internet, neutilizate interactiv de oameni. Deci nu calculatoare sau telefoane, ci frigidere, senzori de temperatură. Până în 2018, vor exista cam 8 miliarde de device-uri automate, care vor schimba date printr-o formă sau alta de Internet. Nu cred că va fi Internetul de azi. La un asemenea volum de date vor trebui să pregatească altceva decât Internetul. În condiţiile acestea, şi industria de travel va fi afectată, pentru ca toată lumea aceasta de telefoane inteligente, de booking mobile se va schimba. A doua direcţie este zona de Big Data. Vă povesteam mai devreme de Travel Intelligence. Avem din ce în ce mai multe date la dispoziţie... Din păcate facem uz de ele destul de prost. Suntem înecaţi de date şi avem puţine informaţii. Big Data sunt tehnologiile care vin să răspundă la problema aceasta, şi să stoarcă din munţii de date informaţiile de care managerii au nevoie. Travel Intelligence este un prim produs, dar cred că vor veni multe altele. Şi cred eu că toate produsele Amadeus vor avea în ele tipul acesta de statistici. Nu există o altă cale! Şi ce ne va împinge înainte? Exact copiii de care vorbeam mai devreme. Cresc cu o generaţie de produse de consum care este cu ani înaintea generaţiei de produse de business. A treia direcţie este zona de Cloud Computing. Aici Amadeus este la el acasă, a co-inventat Cloud Computingul înainte ca termenul să se folosească. Industria aviatică în general a inventat Cloud Computingul cu câteva decenii înaintea IT-ului mainstream. Dar tendinţa se va generaliza. Din ce în ce mai puţina resursă de computing va fi locală. Ca să folosesc limbajul corporaţiei, cum vede Amadeus viitorul? Personalised, Connected and Sustainable. Ultima e o îngrijorare legitimă, şi mai mult, o dorinţă. E o dorinţă la care Amadeus chiar lucrează mult. Vorbind de personalizare, aceasta înseamnă să pot oferi în condiţii de masă interacţiune extrem de personală. Connected - Lumea devine din ce în ce mai conectată, de o manieră multimodală. Dacă modelul tradiţional era o companie în centru - GDS-ul tradiţional - nodul de conectare, lucrurile acestea se schimbă. Va fi o lume mult mai conectată, dar mult mai difuz, iar rămânerea în centrul reţelei va fi pentru Amadeus challenge-ul următorilor 10 ani. Aceasta necesită produse noi, abordări noi, creativitate. Partea de Sustainable e foarte importantă. În business, uneori, avem tendinţa să uităm de asta, dar până la urmă să nu uităm că nu putem face orice în raport cu resursele limitate ale planetei. Când un Data Centre ajunge să consume mai mult curent decât un oraş, şi sunt astfel de centre, trebuie să-ţi pui nişte întrebări. În momentul în care un avion produce CO2 cu tonele, la o cursă, trebuie să-ţi pui nişte probleme. Exemplu de problemă: în toate produsele noastre începe să fie prezent şi carbon footprint-ul pentru o cursă. Deci o companie poate să decidă şi în funcţie de carbon footprint alegerea rutei, a liniei aeriene.

- Credeţi că la un moment dat, presaţi de tehnologie, copiii noştri nu o vor respinge?

- Copiii noştri, născându-se cu tehnologia asta, o vor putea folosi mai înţelept decât noi. Nu ştiu dacă nu e mai mult o dorinţă decât o realitate, dar, cu certitudine, sper din toată inima! Până la urmă nu avem decat un singur Pământ!

Au consemnat Anne-Mary Nechita şi Traian Bădulescu



Adaugata pe : 04 / 12 / 2015.




← Înapoi





nici un comentariu

*Toate campurile de mai jos sunt obligatorii





Le Chateau
Booking Bucharest
Evensys Top Hotel
Corali Holidays
Destinatii.eu
Paradis Vacante de Vis
Agentia Mos Craciun
Hotelul Roman Plaza
Hanul Ancutei
Rent a car
Alltur
Chicco
Romania
Domeniile Ostrov
Max Holidays